Kesselberg-Ensemble a Christian Zehnder
15. 8. 2022
„Katlakalns“ je název jedné čtvrti v lotyšské metropoli Rize. Německy „Kesselberg“. Od roku 1753 až do své smrti zde žil německý skladatel, dvorní hudebník a varhaník Johann Gottfried Müthel (1728–1788), poslední žák tehdy již nevidomého Johanna Sebastiana Bacha.
Několik současných lotyšských hudebníků, všichni absolventi švýcarské Scholy Cantorum Basiliensis, chtěli zorganizovat Müthelův comeback, a tak v roce 2004 založili soubor. Ilze Grudule, lotyšská violoncellistka, je jedna z nich. Nezůstali zdaleka jen u Müthela – mají na svém kontě řadu novodobých premiér lotyšských a švýcarských skladatelů a audiovizuálních produkcí, v nichž kombinují barokní hudbu třeba s elektronickou hudbou nebo tangem.
„Letos, stejně jako v roce 2016, spolupracuje Kesselberg Ensemble s Christianem Zehnderem, 61letým, velmi kreativním švýcarským zpěvákem a skladatelem,“ vypráví Ilze Grudule. „Tehdy, před šesti lety, se vše točilo kolem švýcarského skladatele Gasparda Fritze (1716-1783), jehož hudbu pravidelní návštěvníci Květnovského festivalu dobře znají, u příležitosti jeho 300. narozenin. Na letošních Květnovských hudebních slavnostech 2022 jsou tématem „andělé“ – andělé, jako třeba ve 2. kantátě Vánočního oratoria J. S. Bacha: „A v té krajině byli pastýři pod širým nebem... Anděl jim řekl: 'Nebojte se…'“
Christian Zehnder, v jehož kompozicích proznívá lidová hudba, speciálně alpské jódlování, stejně jako pop, se tohoto úkolu zhostil svým jedinečným způsobem. A přestože ve své hudbě nepracuje s textem, je jeho zpěv srozumitelný a posluchači mívají dojem, že jeho hudbu znají, možná právě díky inspiracím z lidové hudby.
Zázrak andělů, kteří jako „prostředníci" propojují různé pocity a světy mezi sebou.
Wolftraud de Concini